آموزشی.اطلاعات مفید علمی . سوال های درسی . تدریس ریاضی

صلوات

تاریخ:دوشنبه 3 تیر 1392-02:52 ب.ظ

.

لطفاً برای اطلاع از مطالب قبلی به فهرست مطالب ،  آرشیو  مطالب قبلی  و یا صفحات جانبی مراجعه نمائید





علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

تمرین ضرب دورقم در چند رقم

تاریخ:جمعه 21 خرداد 1395-05:00 ق.ظ


1 a.

8736
×  80

1 b.
5475
×  39


 
 
 
 
 
2 a.
1630
×  52


 
 
 
 
 
2 b.
8143
×  59


 
 
 
 
 
3 a.
2350
×  61


 
 
 
 
 
3 b.
1382
×  33


 
 
 
 
 
صفحه 2

پاسخ

1 a.  698880
1 b.  213525
2 a.  84760
2 b.  480437
3 a.  143350
3 b.  45606




علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

كلید نهایی آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اوّل و دوم استعدادهای درخشان96-95

تاریخ:سه شنبه 18 خرداد 1395-05:49 ب.ظ


جهت دریافت دفترچۀ سؤالات آزمون دوره اول  كلیك كنید .

جهت دریافت دفترچۀ سؤالات آزمون دوره دوم  كلیك كنید .




كلید نهایی آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اوّل و دوم استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی 96-1395 از سوی مركز ملّی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان منتشر شد

لازم به ذكر است، نتایج آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اوّل و دوم استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی 96-1395 حدّاكثر تا پایان خرداد ماه اعلام خواهد شد.


كلید نهایی آزمون ورودی پایه هفتم

كلید نهایی آزمون ورودی پایه دهم

به اطلاع کلیه مسئولین، اولیا و دانش آموزان محترم می رساند: نتایج آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در حال انجام کنترل های نهایی و کسب مجوزهای لازم جهت انتشار می باشد. لذا از متقاضیان محترم خواهشمند است جهت مشاهده نتایج از شنبه پنجم تیرماه (حداکثر تا 12 تیرماه)به سامانه سناد مراجعه نمایند.





علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

زاویه بین قطرویال

تاریخ:یکشنبه 16 خرداد 1395-05:17 ق.ظ




1-     قاعده یک مکعب مستطیل، به شکل مربع است و ارتفاع آن برابر قطر این مربع است. زاویه قطر مکعب مستطیل با یال کوچکتر آن چند درجه است؟

1)      15       2) 30         3) 45           4) 60


جواب : زاویه بین AC قطر مکعب مستطیل و BC یال کوچک آن سوال است. مثلث ABC

  عمود است.  AC بر صفحه شامل BC عمود است.   ABC در راس Bقائمه است
.پس زاویه مورد نظر درمثلث ABCبا فرمول زیر به دست می اید.


BC،   =  (ABC)cos
                        AC
اما اگر ضلع قاعده را a   بنامیم، ارتفاع مکعب مستطیل    2a   است پس:
       3a√= a2 +2a2   =AB

 در نتیجه           
2a= a2 +3a2   =AC     پس :



 
 1
2
 = 
  a 
2a
 = 
cos( ABC)
   

زاویه مورد نظر60 درجه






علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

عددهای بزرگ

تاریخ:سه شنبه 11 خرداد 1395-07:38 ق.ظ












عدد تعداد صفر 
نام عددها


عدد نمایش
103 3 هزار 1000
106 6 میلیون
109 9 میلیارد 1000,000,000
1012 12 تریلیون 1000,000,000,000
1015 15 کواردیلیون 1000,000,000,000,000
1018 18 کویینتلیون 1000,000,000,000,000,000
1021 21 سکستلیون 1000,000,000,000,000,000,000
1024 24 septillion   

1027 27 octillion ---
1030 30 nonillion نانو
1033 33 decillion ---
1036 36 undecillion
1039 39 duodecillion ---
1042 42 tredecillion
1045 45 quattuordecillion ---
1048 48 quindecillion
1051 51 sexdecillion ---
1054 54 septendecillion
1057 57 octodecillion ---
1060 60 novemdecillion
1063 63 vigintillion ---
1066 66 --- undecillion
1072 72 --- duodecillion
1078 78 --- tredecillion
1084 84 --- quattuordecillion
1090 90 --- quindecillion
1096 96 --- sexdecillion
10102 102 --- septendecillion
10108 108 --- octodecillion
10114 114 --- novemdecillion
10120 120 --- vigintillion
10303 303 centillion ---
10600 600 --- centillion

این عددها از عددهای گروه اعداد بالا نیستند.

عدد تعدادصفر نام
10100 100       گوگول  googol
10googol (tبیشمار   ) googolplexگوگولپلکس                 




علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

عددنویسی تا میلیارد

تاریخ:سه شنبه 11 خرداد 1395-06:48 ق.ظ

جدول ارزش مکانی اعشار -عدد اعشاری مقدمه- - کلاس ششم



         1,000,000



                                                                                                    


واحد

ما چیزها را می شماریم .

"یک سیب . 2سیب.3سیب...."

"یک10, دو10, سه 10."

اولین نام گذاریها  با واحد بوده

واحد اندازه گیری یکمتر.برای طول  یک ثانیه برای زمان  یک کیلو برای وزن و.....................

5 از 5 تا یک واحد  تشکیل شده:

graphic

  استفاده از عدد ها درجای مختلف وسبک متفاوت ، نام گذاری مختلف دارن بسته به نوع عدد : کسر      اعشاری        عددکامل            عددحقیقی عدد گویا           و.....................


رقم، شماره ، عدد

  عددهای   را با نام  یک ، دو، سه، چهار ،  ......................می شماریم که به عددهای طبیعی معروفتند

با علامت   ....و 1،2،3،4

عدد5 با شکل را چنین نشان می دهیم.

grapic

شمارش عددها ی متوالی


اولین عدد.  grapic  عددیک: 1


دومین عدد   دو.  2.  grapic


سومین عدد سه.  3.  grapic

عددهای یک رقمی

یک  1    چهار  4    هفت  7 
 
دو  2    پنج  5    هشت  8 
 
سه  3    شش  6    نه  9 

عددهای دورقمی اولین عدد 10.

grapic

10 یعنی 10 تا1.

عدد1 که سمت راست یک  0 (صفر).

ده تا ده تا شمارش

1 ده       10
 
2 ده   =بیست   20
 
3 ده   =سی   30
 
4 ده   =چهل   40
 
5 ده   =پنجاه   50
 
6 ده   =شصت   60
 
7 ده   a=هفتاد   70
 
8 ده   هشتاد   80
 
9 ده   =نود   90

از ده اعدادرا می شماریم وده تاده تا سمت راست هر عدد یک  0.


عددهای بین 30 و 40:

31   سی ویک
  (منظور یکی بیشتراز30.")
 
32   سی ودو
 
33   سی وسه
 
34   سی وچهار
 
    وادامه................

عددهای بین  10 و20, نام متفاوت می گیرند:

11   یازرده
 
12   دوازده
 
13   سیزده
 
14   چهارده
 
15   پانزده
 
    ادامه.

ما اعدادرا  1 تا 99, داریم وارد اولین عدد 3 رقمی می شویم . 10 تا 10 تایی=100

صد.   یک واحد 100تایی

1 صدتایی       100
 
2 صدتا   دویست   200
 
3 صدتا   سیصد   300
 
4 صدتا   چهارصد   400
 
   ادامه.
عددهای بین 100 تا دویست را  مثلا 101 را میگوییم صدویک   نوشتن ان چون یک عددیک رقمی است  دریکان جا میگیرد وبه جای دهگان صفر می گذاریم   : 101    102             103            ....................تا 109  که به ده رسیدیم  110     111      112

مثال دوم:  سیصدویک (301), سیصدودو (302), سیصدوسه (303), . . . , سیصدونودوهشت (398), سیصدوسه سیصدونودونه (399).

راه نام گذاری 100 تا 999,  را متوجه شده باشید.

ما حالا راه نام گذاری  1 تا 999  یاد گرفتیم.  I نهصدونودونه 999.


1.  عددها را چگونه می سازیم؟
عدد 10 رقمی کدام است؟?
 
  ما ده علامت برای اعداد داریم که با این ده علامت ها اعداد را می سازیم
0  1  2  3  4  5  6  7  8  9
 

مثالها.

105 عدد105 یک عدد 3 رقمی است. که ارقام ان     1, 0, و 5.

عددها ارزش مکانی دارند  کلیک کنید

28 یکان عدد= 8.

گاه عددها با واحد بیان می شوند :

 364 سانتیمتر داریم    متر3.64.


توان 10

شکل مجسم برای عدد10.

graphic  

شکل مجسم برای عدد100.

graphic

شکل مجسم برای عدد1000که از 10 تا 100 تایی درست شده

graphic

10 تا 1000 تایی می شود10,000.=10 به توان4=104

 تعداد صفرها توان عدد 10می شود.

1.  10.یعنی 10 تا یکی        100یعنی 10تا10 تایی 1000یعنی 10تا100 تایی


نامگذاری.


توان 10

جدول ارزش مکانی  یکیها
   یک 1

   ده 10

   صد 100
 
جدول ارزش مکانی  هزارها    هزار 1,000

   ده هزار 10,000
     صد هزار 100,000
 
جدول ارزش مکانی  میلیونها    یک میلیون 1,000,000

   ده میلیون 10,000,000
     صدمیلیون 100,000,000
 
جدول ارزش مکانی  میلیارد    یک میلیارد 1,000,000,000
یا بیلیون
   ده میلیارد 10,000,000,000
     صدمیلیارد      100,000,000,000
همان عددها در جدول
 یکها هزارها میلیونها
 میلیارد
 یکان دهگان صدگان یکان دهگان هزارگان یکان دهگان هزارگان یکان دهگان هزارگان
 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

دقت کنید که عددبعدی 10 برابر عددقبل است.

نام ها درگروه 2 و3:

یکهزار, ده هزار, صدهزار.

یک میلیون, ده میلیون, صدمیلیون.

هرعدددر هرخانه جدول را باتوجه به گروه نام گذاری بالا انجام میدهیم..

جدول بالا از 4 طبقه درست شده .


خانه یک هزارها هزاربرابرخانه1

 خانه  یکمیلیون 1000 برابرخانه یک هزار1000.

خانه  یکمیلیارد 1000 برابر1000000.

 4.   عددها ی بزرگ را چطور بخوانیم
 یکها هزارها میلیونها میلیاردها
 163 408 205 904
عددهارا از سمت راست 3رقم 3رقم جدا کنید: اس سمت چپ عددهارا با توجه به طبقه آن عددرا می خوانیم.
904 میلیاردو205 میلیون و408 هزارو163
 
256,312,785,649,408,163
 
 یکیها هزارها میلیونها میلیاردها تریلیون کواردیلیون
 163 408 649 785 312 256
 

مثال 1.   عددرا3 رقم 3رقم از سمت راست جدا می کنیم بخوانیم :

256,312,785,649,408,163

جواب.  ازچپ, 256, کواردیلیون که نام طبقه انرا می گوییم.

The class illustrated

می خوانیم:

"256 کواردیلیون و, 312 تریلیون   و, 785 بیلیون  و, 649 میلیون   و, 408 هزار  و, 163."

یکیها رانمیگوییم."

مثال 2.   :

8792456

جواب.  عددرا  از سمت راست3رقم 3رقم جدا می کنیم :

8,792,456

بخوانیم:

"8 میلیون و, 792 هزارو, 456."

مثال 3.   بخوانیم:  7,000,020,002

جواب.  "7میلیاردو , بیست هزارو, 2."

عددهایی که پشت ان صفرند را فقط نام خود عدد با نام هر طبقه می گوییم.

002    "2"
020    "20"
200    "200"

مثال 4.  عددرا به حروف داریم با عدد بنویس :

چهارصدوهشت میلیون وبیستونه هزارو سیصدوپنجاه وشش

جوابr. اول طبقه را مشخص کردیم:   "میلیون""هزار".  یکیها از چپ شروع می کنیم)  3 طبفه داریم:

408,029,356

graphic

مثال 5.   به عدد بنویس:

پنج میلیاردو شانزده هزارونه

جواب.  طبقه میلیاردفقط یکان داریم,  طبقه میلیون عددی نداریم3 صفر می گذاریم, طبقه هزارها یکان ودهگان   داریم  از چپ :

5,000,016,009

دوباره, باید بنویسم  در طبقه هزارها  "شانزده هزار" مثل 016; و "نه" مثل 009; در طبقه یکها  ازچپ. 

طبقه میلیارد "پنج" مثل 5ترجیحا 005.

مثال 6.  به نکته ها توجه کنید دوعدد جالب:

a)  دویست وهفده میلیون  
b) دویست میلیون وهفده
 
جواب.
a)  217,000,000 b)  200,000,017




علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

واحدزاویه رادیان

تاریخ:جمعه 7 خرداد 1395-06:07 ق.ظ

مطالعه بیشتر

رادیان چه واحدی است؟

درجه رادیان گراد

اندازه زاویه

ناحیه بین دو نیم خط که یک راس مشترک دارند. هر نیم خط ضلع زاویه نام دارد. دوضلع a, bدرراسo نقطه مشترک که راس نام دارد.


واح اندازه گیری زاویه

1.درجه بندی 60 تایی (°)

اگر محیط دایره را 360 قسمت مساوی تقسیم کنیم ، هر قسمت را به مرکز متصل کنیم زاویه مرکزی  نظیر هرکدام یک درجه هست.

 60تایی, (1°).

یک درجه60 دقیقه (') ویک دقیقه 60 ثانیه ('').

2. رادیان (rad)


رادیان:زاویه ای که راس روی مرکز دایره است به   شعاع دایره وروبروی کمان دایره به اندازه شعاع است.بنابراین یک رادیان برش  قسمتی از محیط دایره  به اندازه شعاع

رادیان ودرجه=نیم دایره به شعاع یک سانتیمتر =محیط  π  رادیان  =همچنین 180 درجه

     3600=رادیان2π

 rad = 360°    piدو

    1800=رادیان1π

 rad = 360°     pi


 

30ºflecha rad

Raidan Conversion


pi/3 rad flecha º

Degree Conversion



Radian




علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

تعدادقطر

تاریخ:پنجشنبه 6 خرداد 1395-12:20 ب.ظ

مطالعه بیشتر

هندسه(1) راسها –یالها-وجه ها قطر

قطر ها در مربعقطرها در 6 ضلعی


تعداد قطرها  :


برای محاسبه ی تعداد قطرها ابتدا باید بررسی کنیم که از هر رأس چند قطر می گذرد.مثلث دارای سه رأس است ولی قطر ندارد چون بین سه رأس،دو رأس مقابل وجود ندارد که بتوان با پاره خطی انها را به هم متصل نمود بنابراین در چهارضلعی از سه رأس ان نمی توان قطر رسم کرد بنابراین تعداد قطر های یک رأس برابر است با:(3-تعداد رأسها)

در چندضلعی ها به تعداد اضلاع رأس وجود دارد و می توان هر یک از رأسها را برای رسم قطر در نظر گرفت پس:

تعداد کل قطر های مربوط به تمام رأسهای یک چند ضلعی برابر است با:


تعداد رأسها × (3-تعداد رأسها)

از طرفی قطری که بین دو رأس قرار دارد مربوط به هردو رأس چندضلعی است بنابراین برای محاسبه ی دقیق تعداد قطر ها لازم است فرمول بالا تقسیم بر 2 شود یعنی:


2÷[تعداد رأسها×(3-تعداد رأسها)]=تعداد قطرهای یک چندضلعی

تعداد قطرها در چند ضلعی=       2÷   (n-3)×n

مثال : یک شش ضلعی چند قطر دارد؟

تعداد قطرها 9= 2 ÷ 6 × ( 3 – 6 )




علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

الگوها-دنباله ها

تاریخ:پنجشنبه 6 خرداد 1395-06:30 ق.ظ



الگوها دارای قانونهایی  مرتب هستند.

مثال :اجرها برااساس نظمی خاص مرتب شدند.

مثال عددی: الگوی عددی : 2, 7, 12, 17, 22, ... از 2 شروع شده و5تا5تا اضافه شده"
]


الگوهای عددی

عدهای فرد متوالی  از 1 شروع می شود و2تا 2تا اضافه می شود.{1, 3, 5, 7, 9, …}.

ویا روشی دیگر: جالب است :


هر عدد 2برابرشده ویک واحد کم شود,:

قانون  nامین عدد:

t=2n-1

توضیح می دهیم:فرمول وجدول

یک جدول ارزش مکانی رسم کنید , ودر فرمول عددهارا به ازای 1 تا .... قرار می دهیم.

 1 t=2*1-1 n=1
 3 t-2*2-1 n=2
 5 t=3*2-1 n=3
 7 t=4*2-1 n=4
 9 t=5*2-1 n=5

[جدول نظام دار.

مرتب شدن مکعب های کوچک تا مکعب بزرگتر ایجاد شود:

نظم میوه ها براساس عددهای مربعی                       1+4+9+16

I.پیدا کردن n امین عدد

برای پیداکردهن عدهای الگویی یک را پیداکرده فاصله عددهاست در سری زیر عددها با فاصل3تا3تا مرتب شدند.

  11   14         17   
      
20    23 
26...
                                  
3    
  3    
     
3             3    
      3

ببینید  اولین عدد را  3n قرار دادیم   یعنی 1 ×3,شده  وبا 8  یعنی اختلاف  فاصله ها با اولین عدد جمع شده

سری عدها              
11 14 17 20 23 26
سری  3n 3 6 9 12 15 18

فرمول ایجاد شد:

n امین عدد    = 3n + 8
i.e. un = 3n + 8

.پیدا کردن n امین عدد سری زیر:

38 41 44 47 50 53 ...

فاصله اعداد 3تا 3تاست با35 ایعنی اختلاف  فاصله ها با اولین عدد جمع شده =        3n+35

سری عددهای الگویی ما
38 41 44 47 50 53
سری  3n 3 6 9 12 15 18

فرمول n امین عدد ایجاد شد       un = 3n + 35.

درسری زیر:

7 –4 
–  1- 2 5 8 ...

فاصله اعداد 3تا 3تاست.  3nبا اختلاف  فاصله ها 3 با 7-  (  اولین عدد) 10- تاست جمع شده =        3n-10         

سری عددهای الگویی ما   7 – 4 – 1- 2 5 8
سری 3n 3 6 9 12 15 18

فرمول n امین عدد ایجاد شد un = 3n – 10.

فرمول n امین عدد ایجاد شده:un = 3n + c

فاصله  d,=
اختلاف فاصله واولین عدد=C
un = d × n + c

مثال1

به سری زیر توجه کنید::

7,13,19,25,31,...

اختلاف بین هردوعضو 6تاست  یعنی,6n

7   131925  
31...
6   6      6   
66

میتوان نوشت ,

un = 6n + c

اولین عدد 7, که اختلاف اولین عددبا فاصله مساوی1:

c=  7-6=1

فاصله  d,=6

7 = 6 × 1 + c

= 6 + c
c = 1

پس فرمول n امین عدداین سری,

un = 6n + 1

برای محاسبه چهارمین عدداین سری  داریم طبق فرمول:,

چهارمین عضو سری  بالا         = 6 × 4 + 1 = 25

عالیه !!!!!.

مثال 2

سری زیر را داریم:

2,7,12,17,22,27,...

اختلاف بین اعدا=5,

2712172227...
5   5     5   
  5      5  

            

فاصله اعداد 5, فرمول چنین خواهد بود.,

un = 5n + c

برای محاسبه  cما  دوراه داریم :ببینیم اولین عددنسبت به فاصله چه طور ایجادشده  ( یا برای محاسبه   3- =C=-3                    c=d-5  

2 = 5 × 1 + c
2 = 5 + c
c = 3-

فرمول :,

un = 5n – 3

نکته:

c = اولین عضو – فاصله

مثال 3

سری ما :

28, 25, 22, 19, 16, 13, ...

فاصله بین هردوعدد 3-,

282522191613...
–3–3–3–3–3

نکته مهم فاصله منفی شده  .
اختلاف 3-,

un = –3n + c

c= 28,

28 = –3 × 1 + c
28 = (3 -)+ c
c = 31

فرمول:

un = –3n + 31

یا

un = 31 – 3n

تمرین تصویری :الگوی بعدی چگونه است؟

{1, 4, 6, 9, ...}
1, 4, 6, 9, 27\/2, 81\/4, 243\/8, 729\/16, 2187\/32, 6561\/64, 19683\/128, 59049\/256, 177147\/512, ...
(script capital g)_n(a_n)(z) = (-5 z - 2)\/(3 z - 2)



علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

كلید اولیة آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اوّل و دوم استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵

تاریخ:چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395-04:37 ب.ظ


جهت دریافت دفترچۀ سؤالات آزمون دوره اول  كلیك كنید .

جهت دریافت دفترچۀ سؤالات آزمون دوره دوم  كلیك كنید .



كلید اوّلیّۀ آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اوّل و دوم استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ از سوی مركز ملّی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان منتشر شد.

معلّمان و صاحب‌نظران گرامی و دیگر علاقمندان می‌توانند نظرات و پیشنهادهای خود را جهت بررسی، در قالب نمون‌برگ‌های پیوست (نمون‌برگ دریافت نظرات و پیشنهادها در خصوص كلید اوّلیّۀ آزمون ورودی) تنظیم و حدّاكثر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه سوم خرداد ماه ۱۳۹۵، از طریق رایانامه به نشانی sampad@medu.ir ارسال نمایند.

گفتنی است آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اوّل و دوم استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در سراسر كشور برگزار گردید. نتایج این آزمون حدّاكثر تا پایان خرداد ماه اعلام خواهد شد.

 كلید اولیه آزمون ورودی دبیرستان های دوره اول

نمونه برگ دریافت نظرات و پیشنهادات دوره اول

 كلید اولیه آزمون ورودی دبیرستان های دوره دوم

نمون برگ دریافت نظرات و پیشنهادات دوره دوم


برای دیدن کلید نهایی بر روی جمله زیر کلیک کنید

برای کسانیکه نمی توانند دانلود کنند تصویر کلید اولیه را هم در  این جا گذاشته ام(دوره اول)

عده ای از دوستان خواسته اند نحوه امتیاز بندی را بدانند من مال دوسال قبل را می نویسم و مال امسال باحتمال زیاد کمی متفاوت است

طرز محاسبه امتیاز نمونه دولتی1393

تعداد درست هر درس ضربدر 3 سپس منهای تعداد غلط ها و بعدش ضربدر ضریب هر درس.سپس اعداد به دست اومده از هردرس رو جمع می کنید و بر 525 تقسیم می کنید سپس در 15000ضرب می کنید و حاصل رو به علاوه ی 5000 می کنید و عدد به دست امده نمره شماست

روش محاسبه امتیاز به این شکل است:(امتیاز کل از 525است)
نکته:سوال هایی که حذف شدند صحیح در نظر بگیرید.
هدیه:تعداد صحیح *6-غلظ ها
مطالعات:تعداد صحیح *3-غلط ها
ریاضی:تعداد صحیح *9-غلط ها
علوم:تعداد صحیح *6-غلط ها
ادبیات:تعداد صحیح*6-غلط ها

اگر امتیاز کل شما از 460به بالا بود با توجه به سهمیه ها 100درصد قبولید

 

روش محاسبه امتیاز آزمون نمونه دولتی سال 1394

تراز آزمون = (نمره خام کل * 20000)تقسیم بر 525

نمره خام = ضریب درس*(تعداد غلط- (3*تعداد درست))

نمره خام کل = جمع نمره خام درس ها


روش محاسبه امتیاز آزمون تیزهوشان سال 1394

تراز آزمون = (نمره خام کل * 15000)تقسیم بر 435

نمره خام = ضریب درس*(تعداد غلط- (3*تعداد درست))

نمره خام کل = جمع نمره خام درس ها

××××××××


عدد 525 اینجوری بدست میاد كه تعداد سوالهای هر درس ضربدر عدد ٣ ضربدر ضریب اون درس

   (٣*٣*٢٥)+(٢*٣*١٥)+(١*٣*١٠)+(٢*٣*١٥)+(٢*٣*١٥)=   ٥٢٥

 

ضریب هردرس×(تغداد غلط – (تعداد درست×3))=نمره هر درس

 





علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

ریاضی جدید کلاس ششم سال 96-95

تاریخ:سه شنبه 28 اردیبهشت 1395-03:29 ب.ظ

  پیش نویس ریاضی جدید کلاس ششم سال 96-95

برای دانلود پیش نویس ها بر روی هر فصل در زیر این جمله کلیک کنید

فصل اول

فصل دوم

فصل سوم

فصل چهارم

فصل پنجم

فصل ششم

فصل هفتم



علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

روش های مطالعه درست

تاریخ:شنبه 25 اردیبهشت 1395-05:48 ق.ظ

1- اول ببینی چه کاری باید انجام می دادید که نکردید.
2- فهرستی تهیه کنی
2- راه حل ارائه کنید
3-  چگونه کار کنید  زمان شما کوتاه است.
زمان را تقسم بندی کنید وبرای هر زمان برنامه بریزید
 

روش های مطالعه صحیح :

برنامه ریزی درسی ، مدیریت زمان و شناسایی سارقان زمان ، تمرکز حواس
*** دوستان عزیز، قبل از شروع مطالعه حتماً هدفتان را مشخص كنید. این هدف می‌تواند لذت بردن از یك رمان،‌ فهمیدن و درك یك مطلب، شركت در كنكور یا آمادگی برای امتحان و ..... باشد.

*** برای مطالعه مطالب، بهتر است در ابتدا به صورت كلی و اجمالی مرور كنید و سپس مطالعه جزئیات را شروع كنید.

*** برای تصمیمات و كارهای روزمره خود برنامه‌ای را دنبال كنید. برنامه‌ریزی، همت و پشتكار، پله‌های موفقیت را تشكیل می‌دهند. پس طبق برنامه عمل كنید و از اینكه نتوانستید كل برنامه را در مدت زمان مقرر تمام كنید، مایوس نشوید.

*** گام نخست و اساسی در مطالعه، نحوه مطالعه است. هر وقت مطلبی را می‌خوانیم نخست باید معنای آن را درك كنیم. اكثریت عظیمی از خوانندگان كمتر به این موضوع اهمیت می‌دهند و فقط آن چه را كه واضح است یا فكر می‌كنند فهمیده‌اند، مطالعه می‌نمایند.

*** مطالعه همانند انجام هر كار یا فعالیت دیگر، نیازمند استفاده از روش درست است. رشد و شكوفایی اندیشه، توانایی‌ها و فرهنگ هر انسان به كمیت و كیفیت مطالعه وابسته است. اگر به دقت بررسی كنیم می‌بینیم كه یكی از دلایل افت تحصیلی برخی از دانش‌آموزان این است كه شیوه مطالعه آنها بر طبق اصول صحیح مطالعه نیست و عدم رعایت اصل و بهداشت مطالعه موجب پایین آمدن سطح كارایی و بازدهی انسان، تضعیف روحیه، كاهش اعتماد به نفس و خستگی و دلزدگی از مطالعه می‌شود. واقعیت در این است كه در دنیای امروز كه عصر اطلاعات و نبرد اندیشه‌ها و مغزهاست و انسان با انبوه فزاینده اطلاعات اعم از كتاب، مجله، روزنامه و … مواجه است، نمی‌توان با همان روش‌های قدیم پیش رفت. در جهان امروز مطالعه ضرورت پیشرفت است.

*** شما می‌توانید با توجه به اهداف خود، برای مطالعه مطالب گوناگون از روشهای مختلف استفاده كنید.

*** برای مطالعه یكسری راهکارهایی وجود دارد كه سعی می‌كنیم به طور مختصر در این نوشته برای شما دوستان ذكر كنیم كه رعایت آنها برای همه افراد مفید و ضروری به نظر می‌رسد.

*** وقتی شما ابتدا مفاهیم كتب درسی را بطور عمیق مورد مطالعه قرار دهید (متن درس – مثال‌ها – تمرین‌ها – ارتباط دادن‌ها) با یك تعداد تست كافی و استاندارد به آمادگی لازمه می‌رسید و در غیر اینصورت باید چندین برابر تست بزنید كه تازه با تردید نسبت به یافته‌ها نیز همراه است.

*** در مطالعه همیشه تلاطم داشته باشد(مطالعه فعال ) دریا هم اگر ساكت و آرام باشد به تدریج به مرداب تبدیل می‌شود یادداشت‌برداری، حاشیه‌‌نویسی، طبقه‌بندی وخلاصه نویسی و سازمان‌ دادن، برجسته و بارز ساختن نكات مهم مطالب مورد نظر، به زبان خود تكرار كردن مطالب و تصویر سازی ذهنی و تجسم عینی ...(مخصوصا برای دروسی که نیاز به اندیشه و تفکر بیشتری دارد ) از جمله فنونی هستند كه انسان را در هنگام مطالعه ، فعال نگه می‌دارند و نتیجه آن بالا رفتن تمرکز حواس و سرعت عمل است .

*** از تصاویر و نمودارهای كتابها حداكثر استفاده را بكنید و به آنها خوب دقت نمایید.

*** مطالب دشوار را به قسمت‌های ساده و كوچكتر تقسیم كنید.

*** تمرین كنید كه مطلب را تند بخوانید، تندخوانی باعث صرفه‌جویی در وقت و تمركز حواس می‌شود.

*** بین میزان یادگیری با مدت زمانی كه صرف آن می‌شود رابطه نزدیك وجود دارد. توصیه می‌شود كه برای مطالعه وقت كافی در نظر بگیرید.


*** از برخواندن مطلبی كه قبلاً یاد گرفته‌اید برای شخص دیگری كه بتواند اشتباهات شما را اصلاح و جاافتادگی‌های آن را گوشزد كند، بسیار مفید است.

*** یكی از شگردهای یادگیری مطالب، استفاده از برگه نكته‌ها می‌باشد یعنی نوشتن نكته‌ای دارای اهمیت خاص بر روی یك برگه و دادن تعریفی از آن به زبان خودتان، كه برای یادگیری موثر می‌باشد.

*** حتی‌الامكان سعی كنید كه مطالب را بفهمید و به خاطر بسپارید زیرا مطالبی كه طوطی‌وار حفظ شده‌اند، خیلی زود فراموش خواهند شد.

*** میزان از دست دادن مطالب و فراموشی حافظه، در خواب به مراتب كمتر از بیداری است. بنابراین بعد از آموختن یك مطلب علمی و مشكل(به خصوص قبل از امتحان) مدتی استراحتی مطلق داشته باشید.و با توجه به اینكه تحقیقات نشان داده است مطالعه در هنگام شب (قبل از خواب) و صبح زود، كارآمد است، بیشتر در این مواقع مطالعه مطالب جدید را انجام دهید .

*** سعی كنید مطالب را به خاطر بسپارید و خلاصه آن را در ذهن خود تكرار كنید که یكی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مرحله در یادگیری درست، تكرار مطالب است.

*** بكوشید به مطالب مطالعه شده معنایی مشخص بدهید و از روشهایی كه به تجربه دریافته‌اید که بیشترین بازدهی را برای شما دارد، حداكثر استفاده را بكنید.

*** بین مطالب جدیدی كه می‌خواهید یاد بگیرید و مطالبی كه قبلاً آموخته‌اید پیوند برقرار كنید.

*** یكی از نقش‌های مهم در مطالعه، علاقه است. اگر باعلاقه مطالب را بخوانید، آن را بهتر درك می‌كنید و بیشتر به خاطر می‌سپارید.

*** سعی كنید كه پس از مطالعه هر مطلب، خود را تقویت كرده و احساس رضایتمندی کنید

*** زمانی كه حواس شما به چیز دیگری باشد، حافظه نمی‌تواند مطلبی را به خاطر بسپارد و یا به یاد آورد. پس برای به خاطر سپردن و به یاد آوردن هر مطلب باید تمركز حواس داشته باشید.

*** نكات به یاد سپرده شده را، مرتبط‌تر و منظم‌تر طبقه‌بندی كنید، زیرا باعث می‌شود مطالب بهتر در خاطر بماند و به یاد آوردن آنها راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

*** هیچ‌گاه و تحت هیچ شرایطی از خودتان راضی نباشید و همواره برای بهتر شدن تلاش كنید و دائم رضایت خاطر خود را به تعویق اندازید.

*** به یاد داشته باشید كه این سالها كنكور تفهیمی شده و نمی‌توانید با دانش سطحی به رتبه‌های خوب فكر كنید باید دانش شما عمیق باشد و هر مطلبی را با دلیل و استدلال به خاطر بسپارید.

*** تست زدن هیچ گاه نمی‌تواند جای یادگیری عمیق را بگیرد. داوطلبان عزیز باید بیش از هر چیز به یادگیری عمیق مفاهیم درس‌ها توجه كنند. اگرچه تجربه در پاسخ دادن به سؤالات چهار گزینه‌ای می‌تواند سرعت عمل در پاسخگویی را افزایش دهد ولی این عمل باید پس از یادگیری مباحث موجود در كتب درسی صورت پذیرد.

*** معلوماتی كه از راه تست زدن به دست می‌آید، چون معلوماتی غیرپیوسته و مجزا است، از نظر محتوایی بی‌ارزش بوده و در ذهن پایدار نمی‌ماند. دانش كسب شده از طریق تست زدن بیشتر جنبه حفظی دارد و فرد را به عادات تحصیلی نامطلوب سوق می‌دهد و برای آینده چنین فردی پایه مستحكم و قابل اعتمادی برای ادامه تحصیل نباید متصور باشیم.

سؤال: یك حالتی در مورد برخی سؤال‌ها به برخی داوطلبان دست می‌دهد بعد از آزمون‌ها می‌گویند بلد بودم ولی نتوانستم حل كنم یا اینكه می‌گویند همه سؤال‌ها را بلد بودم ولی وقت كم آوردم می‌توانید علت را توضیح دهید؟

جواب: این موارد دلایل متعددی دارد كه به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1) داوطلب كم‌كاری كرده است یعنی خودش را تحت فشار قرار نداده كه در زمان محدود به تعدادی تست پاسخ دهد.
2) داوطلب به دلایلی بر موضوع اشراف كامل ندارد و وقتی سؤال را می‌خواند می‌خواهد بین این سوال با یكی از نمونه سوال‌هایی كه حل كرده است یا برایش حل كرده‌اند مشابهت برقرار كند اما اگر اصل آن مفهوم را بداند و خودش تجزیه و تحلیل كرده باشد دیگر مشكلی نخواهد داشت.
راه حل چنین مشكلی را در یك جمله می‌تواند ارائه كرد و آن عبارت است از: ذهن به عنوان یك فاعل باید با مطلب درگیر شود و با یك قدرتی استدلال كند و با یك سرعتی انتقال اطلاعات را انجام دهد و این 3 بدست نمی‌آیند مگر اینكه قبل از آن در دوران آموزش به تجزیه و تحلیل عادت كرده باشد.

*** آنچه شما سر جلسه آزمون در اختیار دارید قلم و كاغذ است كه باید با آن مانوس شوید و سعی كنید كه با بهره‌گیری از این دو ، تمركز حواس خود را بالا ببرید بعنوان یكی از كاركردهای قلم و كاغذ می‌توان گفت: اگر عادت دارید به اینكه خودتان یك صفحه از كتابی را كه می‌خوانید در یك خط خلاصه كنید در واقع با این كار دائماً مشغولید به اینكه به یافته‌های ذهنی خود نظم بدهید و این بهترین است و تاكید می‌شود كه از خلاصه‌نویسی دیگران استفاده نكنید چون در ذهنتان پایدار نمی‌ماند و سعی كنید خودتان آنچه از كل یك مفهوم برداشت می‌كنید به عنوان خلاصه برای خود یادداشت كنید.

*** در پایان ذکر این موضوع ضروری است که همواره در پی خلق راه های جدید و تازه برای درست مطالعه کردن خود باشید و به روشهای فوق قناعت نکنید ایجاد تازگی و طراوت به شما شور وشوق مضاعف می دهد .

منبع :نخبگان ایران






علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

دانلود سوالات آزمون تیزهوشان سال 96-95

تاریخ:جمعه 24 اردیبهشت 1395-10:39 ق.ظ

جهت دریافت دفترچۀ سؤالات آزمون دوره اول  كلیك كنید .

جهت دریافت دفترچۀ سؤالات آزمون دوره دوم  كلیك كنید .


ابتدا کلید اصلی منتشره از سایت رسمی سازمان سمپاد مرکز
برای دیدن متن بخشنامه صادره از سمپاد مرکز بر روی جمله زیر کلیک کنید

كلید اولیة آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اوّل و دوم استعدادهای درخشان سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵


وبرای کسانیکه نمی توانند دانلود کنند تصویر کلید را هم در  این جا گذاشته ام(دوره اول)

كلید نهایی آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ اوّل و دوم استعدادهای درخشان96-95




علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

چندعددگنگ

تاریخ:پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395-07:07 ق.ظ



عددهای گنگ

هرعددی که قابل تبدیل به نسبت دو عدد درست نباشند.

مثال: 2√ (گنگ است  ) زیرا ساده نمی شود ریشه دوم ندارد

مثال: 4√ (ریشه دوم 4مساوی2) ساده می شود و گنگ نیست!

مثالهای بیشتر:

اعداد         ساده جذر گنگ هست یانه؟
2√ 2√ 1.4142135...(ادامه) گنگ
3√ 3√ 1.7320508...(ادامه) گنگ
4√ 2 2 گنگ نیست
1/4√ ½ 0.5 گنگ نیست
113 311 2.2239800       (ادامه) گنگ
273 3 3 گنگ نیست
35 3√5 1.2457309...(ادامه) گنگ



 

.




علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

مکعب عدد و ریشه سوم

تاریخ:پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395-06:23 ق.ظ


مکعب یک عدد و ریشه سوم

برای فهمیدن ریشه سوم عدد باید اول مکعب یک عدد را بفهمیم

مکعب عدد یعنی چه؟

یعنی یک عدد را 3 بار در خودش ضرب کنیم. ...

مثال : مکعب عدد 3?


3 مکعب = cube 3x3x3 = 3 × 3 × 3 = 27

توجه : میتوان به صورت عدد تواندار نوشت: "3 مکعب عدد 3 =" مثل     33
(توان   3  3)  عدد پایه را به تعداد توان درخودش ضرب می کنیم.                                                  

مثالها:                                      

 مکعب4 = 43 = 4 × 4 × 4 = 64
مکعب5 = 53 = 5 × 5 × 5 = 125
مکعب6 = 63 = 6 × 6 × 6 = 216

ریشه سوم عدد


3مکعب می شود: 27, پس ریشه سوم 27 مساوی 3

3 ریشه سوم 27 =3                                                 

ریشه سوم عدد125 برابر5

ریشه سوم عدد 216 برابر6..


tree root  

توجه: یه ریشه که فکر کنید به یاد  "ریشه" چه فکر می کنید؟

"ریشه درخت, محصول ریشه چیستt?"درخت

درخت عدد "27", ریشه سوم آن "3".

مکعب عدد وریشه سوم:

ریشه سوم       عددمکعب شده
4
 
64
5
 
125
6
 
216

مثال: ریشه سوم عدد 125?

توجه کنید که  125 = 5 × 5 × 5 (اگر5 را 3 بار درخودش ضرب کنید= 125) ...

... پس ریشه سوم عدد 125= 5

علامت ریشه سوم: رادیکال با فرجه3

cube root symbol

این علامت ریشه سوم است  میخوانیم"ریشه سوم", یا

میخوانیم "رادیکال با فرجه 3"

توجه کنید: cube root 27 = 3 (می گوییم "ریشه سوم عدد 27 مساوی 3")

 

عددهای منفی  ریشه سوم دارند.

توجه:

مکعب 5 می شود 125:   5 × 5 × 5 = 125
     
مکعب 5- میشود 125-:   125-=5- ×5- × 5-

ریشه سوم 125- می شود 5-

مکعب اعداد

مکعب هر عدد را ببینید:

عدد
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 غیره
حاصل مکعب اعداد
:
1 8 27 64 125 216 343 512 729 1000 1331 1728 2197 2744 3375 ...

هرعدد 3 بار درخودش ضرب شده.

مثال: مکعب30?

30×30×30=27000

خوب میتوان حدس زدکه مکعب 3 و 4چیست؟    , 3 × 3 × 3 = 27 و 4 × 4 × 4 = 64, 

  • مکعب 3.5:                         3.5 × 3.5 × 3.5 = 42.875
  • مکعب 3.2:                     3.2 × 3.2 × 3.2 = 32.768
  • مکعب 3.1:                     3.1 × 3.1 × 3.1 = 29.791

مکعب اعداد خیلی بزرگ را از ماشین حساب کمک می گیریم:

3.1072325059538588668776624275224...






علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 

عید سعید مبعث

تاریخ:پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395-05:18 ق.ظ




علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 


  • تعداد صفحات :106
  • ...  
  • 8  
  • 9  
  • 10  
  • 11  
  • 12  
  • 13  
  • 14  
  • ...