آموزشی.اطلاعات مفید علمی . سوال های درسی . تدریس ریاضی

گسترده نویسی ومقایسه عدد

تاریخ:یکشنبه 23 خرداد 1395-05:45 ق.ظ

ارزش مکانی عدد-کلاس چهارم پنجم ششم


می خواهیم عددنویسی را به صورت استاندارد بنویسیم.

اول گسترده عددها را می نویسیم:

(i)       27422    = 20000 + 7000 + 400 + 20 + 2

(ii) =760029=700000 + 60000 + 20 + 9
760029دراین عدد صدگان ویکان هزار رقم ندارد صفر گذاشتیم.


(iii) 50000 + 300 + 90 + 1    =50391   
= 50391
هیچ رقمی در یکان هزار نداریم, بنابراین صفر می گذاریم.

(iv)        =100001=100000 + 1
     هیچ رقمی دردهگان وصدگان ویکان هزار و دهگان هزار نداریم, بنابراین در هر چهار مکان  صفر می گذاریم. =    100001

(v) 400000 + 900 + 3     =400903  
  دراین عدد در مکان دهگان ویکان هزار و دهگان هزار رقمی نداریم به جای انها در هر مکان صفر می گذاریم.=0903 40

  :عددها را زیرهم  باتوجه به اینکه ارزش مکانی ارقام توجه شود یکی زیر یکی، ده تایی زیر ده تایی و.....

چطور مقایسه اعداد را یادبگریم ومقایسه کنیم?

یارگرفتن  این قوانین  مقایسه  بسیار اهمیت دارد .وکار را اسان می کند واز سردرگمی نجات می یابید.

قانون  (1): تعداد ارقام را بشمارید
(i) اعداد دورقمی  بزرگتراز اعدادیک رقمی.

(ii) اعداد 3رقمی  بزرگتراز اعداد2 رقمی.

(iii) اعداد 4رقمی بزرگتر از 1یا 2 یا 3 رقمی.

(iv)اعداد 5رقمی  > 4-رقمی > 3-رقمی ………… غیره.

(v) 6رقمی > 5-رقمی > 4-رقمی ………… غیره.

مثل:

. مقایسه:

(a) 8 و 12.

8 یک رقمی.. 12 دورقمی پس بزرگتر از 8است.
8 < 12

(b) 1342 و 342

Tتعداد ارقام 1342بیشترو 4رقمی است بزرگتراز   342می باشد.
1342 > 342

10 > 9, 100 > 99 > 9, 239 > 98, 1250 > 998, 23051 > 8735 351246 > 92835 > 5298 > 376 > 93.

قانون (2): (a) ا  گر تعداد رقمهای دوعدد مساوی باشند، اخرین   رقم  سمت چپ   هردو عدد را  در نظر می گیریم . هر کدام از رقمها بزرگتر باشد همان عدد بزرگتر است.

 
مثل:

(i) 514 > 298, زیرا5 > 2

(ii) 6138 > 5978, زیرا 6 > 5

(iii) 32516 > 19768,زیرا 3 > 1

(iv) 451926 > 351658,زیرا 4 > 3


(b)-
گر تعداد رقمهای دوعدد مساوی باشنداما   ارقام سمت چپ باهم مساوی بودند ، از چپ به سمت راست حرکت کردهعدد بعدی را در نظر می گیریم. و ادامه.........

مثال:

(i) 64283 > 63198, زیرا 6 = 6, اما   4 > 3

(ii) 24567 > 22381, زیرا 2 = 2,اما 4 > 2

(iii) 83,643 > 83,449, زیرا 83 = 83, اما 6 > 4

(iv) 367825 > 367543,زیرا 367 = 367,اما 8 > 5

این دو قانون مقایسه استاندارد اعداد است .که والدین و اموزگاران  در یاددهی به دانش آموزان باید رعایت کنند.


  نکته : می توانید عددها را زیرهم  باتوجه ارزش مکانی ارقام ، یکی زیر یکی، ده تایی زیر ده تایی و.....  

و به آ سانی مقایسه کنید:

2. مثال:

(a) 5869 و 4369

 ی د ص یکان هزار
 9 6 8 5
 9 6 3 4
Comparison of Numbers

5 > 4
بنابراین, 5869 > 4369

(b) 74186 و 74586

Examples of Comparison of Numbers

7 = 7
4 = 4
1 < 5

بنابراین, 74586 > 74186

2. مرتب کردن اعداد;

(i) اعداد را از بزرگ به کوچک واز چپ به راست مرتب کنید: 35834, 24392, 24508, 88900

(ii) اعداد را از کوچک به بزرگ  واز چپ به راست مرتب کنید:

طبق  قانوهای مقایسه  اعداد را مرتب می کنیم:
35834, 24392, 24508, 88900

نتیجه:

مرتب شدند:     35834 , 24392, 24508,  88900

24392 < 24508 < 35834 < 88900

(i) 24392, 24508, 35834, 88900 مقایسه از کوچک به بزرگ واز چپ به راست

(ii) 88900, 35834, 24508, 24392 مقایسه از بزرگ به کوچک واز چپ به راست.
با حل تمریه های بیشتر والدین و آموزگاران یادگیری را تثبیت می کنند.




علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر