آموزشی.اطلاعات مفید علمی . سوال های درسی . تدریس ریاضی

صدا چگونه تولید می شود؟

تاریخ:سه شنبه 25 خرداد 1395-05:20 ق.ظ



صدا قسمتی  مهم در زندگی ماست

ما هر روز صبح با صدای گنجشکان و زنگ ساعت بیدار می شویم.

Snd 1

صدا به ما کمک می کند با دیگران ارتباط برقرار کنیم..

قدم میزنیم باهم حرف می زنیم  و با کمک صدا از نظرات هم  با خبر می شویم .

Snd 2

چند مورد از صداهایی که در زندگی روزانه می شنویم.

صدای سگ که ما را از حضور کسی باخبر می کند.

صدای زنگ دود  که خبراز اتش سوزی دهد.

صدای اخطار به اتش نشانان و.................

Snd 3

همه اینها در زندگی روزانه ما اتفاق می افتد و اهمیت صدا را متوجه می شویم.

ایا فکر کردید صدا چگونه ایجاد می شود و علت چیست?

صدا نتجه ارتعاش است.

Snd 4

مثلا چه اتفاقی می افتد وقتی سیم گیتار را  نا گهانی تکان دادیم صدا  یی را می شنویم؟

در حقیقت سیم گیتار بعد از تکان دادن از یک طرف به طرف دیگر وبه عکس حرکت می کند و  شما می گویید لرزش سیم

یا لرزش سیم ،هوای  احاطه شده   اطراف خودرا  از یک طرف به طرف دیگر منتقل می کند.
با لرزش دوباره سی گیتار ، هوا با نظمی مطابق با لرزش  مداوم  سیم ،دائما جابجا شده و تولید صدا می کند.

با توقف لرزش سیم ، هوا هم دیگر جابجا نشده وصدایی هم به گوش نخواهد رسید.

حالا ببینیم وقتی روی پوشش پوستی طبل (     drum)ضربه وارد می کنیم . چه اتفاقی می افتد؟

با حرکت  و لرزشش پوشش طبل ،ذرات ریز هوا را جابه جا می کند ونتجه ان تولید صدا می شود.

چه اتفاقی می افتد وقتی درون یک  ساز یا نی  فوت می کنیم صدا ایجاد می شود ؟ اینجا هم باحرکت دادا ذرات هوا صدا تولید شده .


بنابراین صدا نتیجه لرزش وارتعاش است.

Snd 5


صدا شکلی از انرژی است که درنتیجه ارتعاش  ماده ایجاد شده

شما فهمیدید که صدا نتیجه چیست؟ حالا می خواهیم درباره اختلاف صداها وخواص آن صحبت کنیم.

خواص صدا

 

ضربه

اول  صدای سوت و صدای طبل مقایسه کنیم.

صدای طبل  بم است.                                              صدای سوت زیر -بلند است.

Snd 6

صدای طبل  بم است.                                              صدای سوت زیر -بلند است.

ما چگونه صدا هارا به صدای بم ویا زیر طبقه بندی می کنیم؟

ما می گوییم :

صدای طبل  بم است.     یا              صدای سوت زیر -بلند است.

درجه یا زیر وبمی  صدا ویا ویژگی صدا  به ما می گوید صدا  بم است یا زیر

ما صدای ویلون و  وصدای گنجشکان  وضربان قلب انسان را مقایسه می کنیم

صدای ویلون و  وصدای گنجشکان زیر و صدای قلب بم است.

Snd 7

صدای بم:

Snd 8

شما درک خوهید کرد ویا در میابید که صدای ویلون زیراست ودرصورتیکه صدای قلب انسان بم است. وبه زبان ساده تر

 خودتان متوجه می شوید که صدای جیر جیر گنجشکان زیر است ودرصورتیکه صدای غرش شیر بم است.

درجه صدا:ما مقایسه می کنیم، صدایی که در گوشی حرف می زنند و صدایی که با فریاد دوستش را صدا می زند.


Snd 9

درمی یابیم که صدای درگوشی نرم ونازک است .اما صدای فریاد برای صدا زدن ، صدایی بلند است.

مقدار صدای بلند وصدای نجوا ودرگوشی حرف زدن را حجم و درجه صدا می گوییم. .

ودر نتیجه  می فهمیم که صدای فریاد حجم زیاد و صدای نرم ، حجم پایینی دارد .


صداهای بلند مثل  صدای اگزوز ماشین و صدای چکش

Snd 10

صدای نرم یا کوتاه یا زیر مثل صدای نواختن  پیانو وصدای  وزش باد

Snd 11


واژه های جدید
صدا:
شکلی از انرژی که در اثر ارتعاش  جسم ایجاد شده.
زیر وبمی صدا یا تن صدا :
صدای کوتاه و بلند.
تن بلند:
یعنی سرعت ارتعاش .
صدای پایین:
یعنی ارتعاش اهسته.
حجم صدا:
صدای بلند یا کوتاه.
ارتعاش:
موج ورفت وبرگشت .
خلاصه:
در زندگی روزانه صدا بسیار مهم است. صدا درارتباط با همدیگر ویا اخطار خطر نقش مهمی دارد.

صدا شکلی از انرژی که دراثر ارتعاش جسم اسجاد می شود.

تن صدا به ما می گوید که صدا بلند است یا کوتاه

فعالیت

موارد مورد نیاز:

  • زنگوله کوچک یا فلوت یا نی(1)
  • طبل یا شیپور (1)
  • فنجان کاغذی  - 4 انس. (2 )
  • برنج ، لوبیا، ماکارونی، گیره کاغذی، (   ) وسایلی که در فنجان  جا بگیرد)
  • 4گروههای  4 نفره دانش آموز
  • قاشق پلاستیکی- اختیلری

  •  ساختن درهای مقوایی  دایره شکل به اندازه دهانه فنجانها
 

A. توصیف صداهای مختلف

  • دانش آموزان چشم ها را ببندند صدای زنگوله ایجاد کنید  حالا چشم ها را باز کنند و بگویید صدا چه بود؟
  • دوباره چشم ها راببندند و روی طبل ضربه بزنید  چشم ها را باز کنند . وسوال کنید صدای چه بود؟
  • حالا دانش آموزان چشم ها را ببندن و  2 با زنگوله را تکان دهید و دوبار روی طبل ضربه وارد کنید . وسایل را  مخفی کنید. حالا سوال کنید چه صدایی شنیدید؟ تفاوت صداها را بحث کنید. از صدای وسایل موسیقی مثل گیتار یا ویلون و تنبک ونی می توان کمک گرفت ودر رابطه با صدای های بلند وکوتاه و صدای کلفت ونازک  وتفاوت انها بحث کنید تا دانش آموزان  تفاوت در حجم وتن صدارا به خوبی درک کنند.

  منظور از ارتعاش صدا  ورفت وبرگشت  با کمک وسایل بحث وگفتگو شود.

 

B. انجام فعالیت بعد از  فعالیت

  • زنگوله وو طبل را اماده کنید: از بچه ها بپرسی که این وسایل
  • برای چیست؟( شرح بچه ها که هریک صدا تولید می کنند. چگونه؟ روی طبل ضربه زده می شود . وزنگوله هم وقتی انرا تکان دهیم)
  • مروری برصدای بلند وصدای آهسته داشته باشید و اینکه کدام صدای بلند وکدام صدای کوتاه یا زیر دارند؟

  • مروری بر سرعت  ارتعاش  وحرکت رفت وبرگشت  این دو وسیله بحث شود واینکه صدای کوتاه یعنی ارتعاش کم وصدای بلند یعنی ارتعاش سریعتر
  • از دانش اموزان در رابطه با چند نوع  مثل صدای گریه کودک، کشیدن ناخن روی تخته  کلاس، وغیره که بهنتیجه برسند که صدای بلند است بحث شود و همچنین
  • پچ پچ کردن ، و صداهای بلند وکوتاه بررسی  وبحث شود .دررابطه با تن صدا وحجم صدا گفتگو شودو.در رابطه با صدای جانوران مثلا صدای جغد کوتاه است و صدای رعد وبرق  صدای بلند است.

  • "
 

C. حالا دانش اموزان فعالیت را انجام دهید:

  • دانش آموزا به گروههای 4 نفره تقسیم شوند. هر نفر دو فنجان  و مواد مورد نیاز برنج ، لوبیا، ماکارونی، گیره کاغذی را اماده کنند.
  • معلم  فنجانهارا از نظر ارتفاع  با کشیدن خط مشخص کند  فنجان یک چهارم ، وفنجان یک دوم ، وفنجان 3چهارم ، وفنجان کامل
  • درهر گروه هرنفر یکی از 4 مورد مواد ( برنج، لوبیا ، ماکارونی ، گیره کاغذی ) را بریزند والبته به اندازه ای که معلم  روی فنجان علامت زده است. چند دقیقه فرصت دهید که فنجانها را از مواد دلخواه  تا حد معین شده بریزند
  • وبا درمقوایی ، دهانه فنجان رابپوشانند. ودوطرف فنجان را با انگشت بگیرن که هنگام تکان دادن مواد بیرون نزیزند.
  • معلم هر بار 1تا3 را بشمارد و نفراتی که یک چهارم فنجان را پر کردند تکان دهند وتا 1تا5 بشمارد. در رابطه با صداها ونوع صدا بحث کنید .
  •  در رابطه با فنجانهای دیگر همین فعالیت انجام شود.
  • در رابطه با صدای کلفت وصدای کوتاه وصدای نازک  بحث وگفتگو شود.




علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر