آموزشی.اطلاعات مفید علمی . سوال های درسی . تدریس ریاضی

ریاضی در گذشته های دور

تاریخ:چهارشنبه 25 بهمن 1391-06:17 ب.ظ

مصریان باستان،بابلیان و چینیها مانند یونانیان و رومیان باستان علامات مخصوصی را برای بیان اعداد بسیار بزرگ به کار می بردند این اختراع در بکار بردن علامات خاص برای اعداد بزرگ نخستین پیشرفت در نوشتن ارقام بود برای درک اهمیت این پیشرفت کافی است در نظر مجسم کنید نشان دادن یک میلیون به روش بریدن چوب خط یا ردیف کردن دانه های شن چقدر دشوار است و چه زمانی را نیاز دارد. اگر برای کندن هرشیار بر چوب یا چیدن هر ریگ یک ثانیه وقت در نظر بگیریم برای نوشتن عدد 1000000 مجبور بودید یک میلیون ریگ را یک به یک (هر ثانیه یکی )بشمارید ،278 ساعت یا 11 روز 14 ساعت بدون درنگ وقت لازم داشتید تا به یک میلیون برسید.
ریاضیات دوران نخستین
به درستی نمی دانیم که انسان اولیه از چه زمانی برای تبادل نظر با خانواده و همسایگان خود به جای اشاره به سخن گفتن پرداخته است. اما این را می دانیم که هزاران سال پیش از آن که نوشتن را فرا گیرد به سخن گفتن پرداخته است به همین ترتیب انسان هزاران سال پیش از آن که علام و نشانه های ریاضی را به جای کلمات به کار برد.یعنی به جای کلمه "سه"،رقم "3"را به کار برد نام ارقام را می دانسته است. انسان به عدد نیاز داشت و می بایست شمردن را می آموخت شاید داستان از آنجا آغاز شد که انسان غارنشین تصمیم گرفت که شکار خود را که یک ببر دندان دشنه ای بود با سه نیزه همسایه اش معامله کند یا شاید نیاز به شمردن زمانی پیدا شد که نوجوان غارنشین می خواست به برادران و خواهرانش بگوید که 4 ماموت بزرگ را در هنگام شکار دیده است.
در آغازانسان اولیه برای نشان دادن عدد مورد نظر خود از زبان اشاره استفاده می کرد شاید به ببری که

کشته بود یا به سرنیزه همسایه اش اشاره کند یا شاید از انگشتانش به علامت اعداد استفاده می

کرد سه انگشت دست معنی سه می داد خواه سه نیزه یا سه ببر یا سه غار باشد. در ابتدا انسان اولیه

می توانست تا دو بشمرد امروزه هنوز در جهان قبایلی ابتدایی مانند بومیان بدوی استرالیا"ابوجین"ها

وجود دارد فقط سه عدد می شناسند یک،دو و بسیار هنگامی با انگشتان دست شماره میکنید تفاوتی

نمی کند که از انگشت کوچک دست یا از انگشت شصت شروع کنیم اما بین برخی از اقوام برای این کار

قاعده هایی وجود دارد مثلا زونیا(قبیله ای از سرخپوستان آمریکای شمالی)شمردن را از انگشت کوچک

کوچک دست چپ شروع می کردند.

تاریخ را معمولا غربیها نوشته اند، و تا آنجا که توانسته اند آن را بهنفع خود مصادره کرده اند. بنابراین نمی توان انتظار داشت نوادگان اروپائیانی
کهسیاهان آفریقا را در حد یک حیوان پائین آورده و آنها را به بردگی کشانده اند، آنهارا انسانهائی با سوابق کهن تاریخی و علمی معرفی نمایند.
البته این کلام مصداقکلی ندارد، و فقط اشاره به جریان حاکم در تاریخنگاری غربیها دارد.

اگر بهتاریخ آفریقا نگاه کنیم،

  • قدیمیترین شئ ریاضی از35000 سال پیش از میلاد درسوازیلندکشفشده.
  • قدیمیترین مثال حساب از6000 سال پیش از میلاد درزئیرکشف شده.
  • هرم عظیمگیزاکه یک شاهکار مهندسی است، حوالی سال2650 پیش ازمیلاد درمصرساخته شده.
  • پاپیروس مصری4000 ساله معروف به مسکو، حاوی مطالبی ازهندسهاست.


لازم به اشاره است که،یونانیان نیز مبانی ریاضی را ازبابلیان به ارث برده‌اند.

ریاضیات مدوندر حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح،توسط بابلیانبوجود آمد .
در آن زمان بابلیان نتایج جبر مقدماتی را یکجا جمع کردند.

اماریاضیات به مفهوم واقعی و امروزیآن ،در سرزمین یونان و درقرنهای 4 و 5 قبل از میلادایجاد شد.

به تدریج توسعه یافت، اوج رشد آندر قرن 17 با بوجود آمدن هندسه تحلیلی و حساب دیفرانسیل و انتگرال بود. اما در قرن 19 تجدید نظر کلی و پیشرفتهای فراوان در این علم بوجود آمد.   منبع ایران تراک


علم اموختن بر هر مرد و زن مسلمان واجب است
نظرات() 
ستاره یزدیان پور
چهارشنبه 14 اسفند 1392 05:51 ب.ظ
خیلی جالب بود
مهرانا علوی
شنبه 11 آبان 1392 10:11 ب.ظ
واقا چه چیز های قشنگی
مائده
پنجشنبه 25 مهر 1392 03:14 ب.ظ
سعی کنید وبلاگتون رو گسترش بدین
مائده
پنجشنبه 25 مهر 1392 03:10 ب.ظ
ممنون از مطالب جذابتون
یاسمن
چهارشنبه 25 بهمن 1391 06:21 ب.ظ
سلام وبلاگت عالی بود!
مطالب وبلاگت رو خیلی دوست داشتم!
اگه مایل به تبادل لینک هستی روی وبلاگم کلیک کن!
نوشته زیرم تقدیم به تو!
آدرس وبلاگم:
Barangir.Mihanblog.com



$$_____________________________$$
$$_____________________________$$
$$_________$$$$$$$$$$__________$$
$$___________$$$$$$____________$$
$$___________$$$$$$____________$$
$$___________$$$$$$____________$$
$$___________$$$$$$____________$$
$$___________$$$$$$____________$$
$$___________$$$$$$____________$$
$$___________$$$$$$____________$$
$$___________$$$$$$____________$$
$$___________$$$$$$____________$$
$$_________$$$$$$$$$$__________$$
$$_____________________________$$
$$_____________________________$$
$$______$$$$$_______$$$$$______$$
$$____$$$$$$$$$___$$$$$$$$$____$$
$$___$$$$$$$$$$$_$$$$$$$$$$$___$$
$$___$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$___$$
$$____$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$____$$
$$______$$$$$$$$$$$$$$$$$______$$
$$________$$$$$$$$$$$$$________$$
$$__________$$$$$$$$$__________$$
$$___________$$$$$$$___________$$
$$____________$$$$$____________$$
$$_____________$$$_____________$$
$$______________$______________$$
$$_____________________________$$
$$_____________________________$$
$$___$$$$$$$$$_____$$$$$$$$$___$$
$$_____$$$$$_________$$$$$_____$$
$$_____$$$$$_________$$$$$_____$$
$$_____$$$$$_________$$$$$_____$$
$$_____$$$$$_________$$$$$_____$$
$$_____$$$$$_________$$$$$_____$$
$$_____$$$$$_________$$$$$_____$$
$$_____$$$$$_________$$$$$_____$$
$$_____$$$$$$_______$$$$$$_____$$
$$______$$$$$$_____$$$$$$______$$
$$________$$$$$$$$$$$$$________$$
$$__________$$$$$$$$$__________$$
$$_____________________________$$
$$_____________________________$$
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر